14. Pictures from below the surface of the university -The Social Photo-Matrix as a method for understanding organizations in depth-
Burkard Sievers
Social Photo-Matrix (SPM) is a method of using photos as experiential learning. Though taking photos were used in trainings, there is a difference between old typed methods and SPM. In the former one, photos are taken by external people, then internal people can see new findings and implications inside of the photos.
On the contrary, the photos in the SPM are for internal people because they are taken by themselves. Being different from the way to just see the photos taken by external people, the experience of SPM made participants feel a partner with the organization which they belong.
SPM is not a group but a matrix of photos. It means that matrix is ‘a collection of minds opening and being available for dwelling in possibility’. It can reveal the organizational shadows which they want to deny ‘due to the need to be viewed in a favourable light by others’.
<要旨>
経験学習の一つの手法として、写真というメディアを用いるSPMがある。トレーニングの中で写真を用いる手法は他にもあるが、SPMとの間には相違がある。前者では、組織の外部の人間が撮影した写真を用い、第三者の視点による写真を見ることで、組織に属する人間にとって新しい気づきや示唆を得られることを狙っている。
それに対してSPMにおける写真は、組織の内部の人間自身が撮影する、内部の人間自身のためのものである。外部の人間が撮影した写真を単に見る手法とは異なり、SPMを経験することで参加者は自身が所属する組織と一体であるパートナーとして体感することができる。
SPMにおける写真は単なる集合体としてのものではなく、マトリックスである点に着目するべきであろう。マトリックスであるということは、「オープンであり、可能性を追求する意識の集合体であること」を意味する。「他者から見て望ましい光のような存在として見られたいがために」組織の人々が否定しようとする組織における影の存在を明らかにすることができるだろう。
15. Becoming better consultants through varieties of experiential learning
Jean E Neumann
As below, there are five types for consultants to take in experiential learning.
1)Curriculum and module decision
Based on adult learning theory, it can bring participants consulting approaches for normative and re-educative change, against 'commercial pressure for rapid evidence of successful change and development'.
2)Experiential activities and reflection
Consultants can relate theories to experiential activities.
3)Consultancy experience and reflection
'Working with organizational clients provides the most compelling developmental experienes that consultants encounter'.
4)Vicarious learning
Observing other person's learning can make observers discover their own values and attitudes critical to consultancy practices.
5)Institutional reflexivity
Through experiential element of educational design structure, participants and consultants can reflect together.
<要旨>
以下に述べるように、コンサルタントが経験学習を利用する上では五つのタイプがある。
1)カリキュラムおよびモジュールのデザイン
アダルトラーニングの理論に基づけば、参加者に対して規範的で再教育的な変化に向けたコンサルティングアプローチをもたらすことができる。その際には、「成功に向けた変化と発達を素早く証明させようとする商業上のプレッシャー」に対抗する必要があるだろう。
2)経験的な活動および内省
コンサルタントは理論を経験的な活動に結び付けることができる。
3)コンサルティングにおける経験と内省
「組織に属するクライアントと働くことでコンサルタントが直面する極めて発展的な経験の提供」
4)代理学習
他人が学んでいることを観察することで、観察者がコンサルティングの実践にとって必要不可欠な価値観と態度を発見することを促す。
5)組織的な内省
経験的な教育デザインの構造の要素を通じて、参加者とコンサルタントはお互いに内省することができる。
16. Balancing the on-line teaching of critical experiential design a cautionary tale of parallel process
Elizabeth Greese
This chapter is a case study adapting experiential learning methodology into real classes. Based on the author’s action research, there is a big gap between several cases, even if there is few different conditions among them.
One of the most important factors which influence the results of experiential learning is related to attendant itself. Whether attendants can do with challenging cases, related to experiential learning, is ultimately up to their mind, attitude, performance, knowledge, and skills.
<要旨>
この章では経験学習の理論を用いたアクションリサーチの報告が為されている。著者の結論はシンプルだ。同じような状況であっても、経験学習がマッチするかどうかはグループによって異なる。
経験学習が適合するかどうかに影響を与える主要因の一つは、参加者自身にある。経験学習理論に基づくチャレンジングなケースにうまく対処できるかどうかは、参加者の意識、態度、行動、知識、スキルに依存するのである。
17. Integrating experiential learning through ‘live’ projects a psychodynamic account
Paula Hyle
Among three major MBA programmes, Lecture-centered MBAs, Project-added MBAs, and Experiential MBAs, each of them has own features.
From the experiential viewpoint, Lecture-centered one is done in a psychologically safe zone, because lectures and experiences are divided. In Project-added one, ‘experiential learning boundaries can be managed to permit some uncertainties, but avoid over-threatening challenges’. Experiential one is more mixed with experiences and more flexible. Its feature is that ‘challenges and setbacks require facilitated negotiation, so that they lead to qualitatively different experiential learning’.
These differences make the acquired degree of knowledge different. Lecture-centered one provide ‘a coherent and convincing knowledge base’. Project-added one provide ‘realistic experiences equipping MBAs for industrial work’ and ‘less frequently as a negotiable pluralism’. Experiential one provide ‘pluralistic and fragmented group cultures, which sometimes are susceptible to negotiable outcomes’.
<要旨>
MBAにおける三つの学習スタイルには、レクチャー中心型、プロジェクト型、経験学習型の三つがあり、それぞれに特徴がある。
まず経験学習という観点から検討する。レクチャー型は、レクチャーと職場での経験が分離しているために、精神的なストレスは掛からず、安心して受けることができる。プロジェクト型では、「経験学習の限界は不確実性を許すことができるようにすることができ、挑戦に対する過度な脅威を避けることができる」。経験学習型は、経験どうしを組み合わせ、より柔軟にすることができる。その特徴は「挑戦と逆転をするには調整された交渉が求められ、質的に異なる経験学習を導ける」。
こうした違いは、知識における違いを促すことになる。レクチャー型は、「一貫して説得的な知識のベース」を提供する。プロジェクト型は、「産業的な職務における現実的に得られるMBAの経験」と「交渉可能な多様性としての少ないもの」を提供する。経験学習型は、「交渉的な結果に影響を受け易い多様性と断片的なグループカルチャー」を提供する。
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