18. Experiencing scholarly writing through a collaborative course project
Andrea D. Ellinger et al.
In this chapter, the authors conclude that collaborative writing project for doctoral program students have several positive impacts. Through this project, they found out diverse facets of the experiential learning cycle.
One of the positive impacts is related to learning organization. During the course, as the attendants were made into this project deeply, their team became learning organization. Then, it was easy for them to learn important concepts based on using them in this project.
The result is illustrated by one of the attendants as below. “the collaborative writing project gave me an opportunity to experience various types of literature’.
<要旨>
著者たちが試みた博士課程の学生に協働的に論文を書かせるプロジェクトは、学生たちにポジティヴな影響を与えたと著者たちは結論づけている。このプロジェクトを通じて、経験学習サイクルの多様な側面を見出せたとしているのである。
そのうちの一つは、学習する組織と関連している。学生がプロジェクトに没頭するに従い、学習する組織として機能し始めたのである。その結果、重要な概念をプロジェクトの中で自由に適用させていくことで、彼らはそうしたものを容易に学んだのである。
こうしたポジティヴな結果は、以下の参加者の一人の声に表れていると言えるだろう。「協働的な論文執筆プロジェクトは、様々な種類の文学について学ぶ機会を私に与えてくれた。」
19. Experiencing a collective model of doctoral research supervision
Sandra Jones et al.
The author concludes that there are positive impacts adopting experiential learning theory into the classes of doctoral course. A research related to Communities of Practice (CoP) ‘can provide a valuable experiential learning opportunity for doctoral candidates, especially those undertaking research into professional practice’.
We have to make effort for CoP to be bourn and kept for a long time. It is made when we can provide attendants with ‘emotional support, intellectual stimulation, and an opportunity to discuss emerging ideas in a ‘safe’ environment, through support given to each other’. Then, they can ‘share their individual practice-based knowledge in a collective research environment’.
Besides of sharing individual practice-based knowledge, there are many advantages of a CoP as follow, ‘building relationships, learning together, and developing a sense of belonging, trust, and mutual commitment’.
<要旨>
経験学習を用いる学習スタイルは博士課程のコースにおいても有効であると著者は結論づけている。コミュニティズ・オブ・プラクティス(CoP)を用いた研究では、「研究を実務へと応用でき、価値のある経験学習の機会を博士課程の学生に提供することができる」。
CoPの状態を生み出し、長い期間に渡って継続させるためには努力が必要であり、なにも自然に実現されるということはない。コミュニティへの参加者に対して「相互に助け合いいながら、感情的な支援、知的な刺激、『安全な』環境で生じるアイディアを話し合う機会」が提供できる場においてCoPは実現される。こうした場において、参加者は「集中的な調査環境の中で彼(女)らが持つ実践知を共有する」ことができるのである。
実践知の共有以外の点においてもCoPには、「参加者間の関係構築、協調学習、所属し信頼し相互コミットメントの感覚を涵養する」という利点があることに着目すべきであろう。
20. Drawings as a link to emotional data a slippery territor
Tusse Sidenius et al.
Using a drawing approach in doctoral course makes students more participative, because it is related to their feeling and emotional responses. Based on this approach, the authors made a doctoral class which was consisted of two parts, one was ‘telling others about one’s drawing’ and the other one was ‘listening to others commenting on it’.
The authors conclude that artful expressions are important because it is able to ‘yield knowledge that the informants are not even aware of themselves’. It is also very important ‘to note that such methods demand certain skills in handling sensitive and personal information from research participants as well as group processes’.
<要旨>
絵を描くというアクティビティを博士課程のコースに用いることは、学生をより参画的な姿勢にすることができる。なぜなら、絵を描くという行為は人間の感情や感覚的な反応に関係するからである。このアプローチに従った授業を著者たちは実際に行った。その授業では、「自分が描いた絵を他の学生に伝える部分」と「他の学生が自分の絵に対して行うコメントを聴く部分」との二つから構成される。
この授業を実施し観察した結果、「参加者自身が気づいていない知識を生み出す」ことができるためにアート表現は重要であると著者たちは結論づけている。また「そのような手法が、参加者個人だけでなくグループプロセスから感覚的で個人的な情報を扱う特定のスキルを必要とするということに気づける」という点でも重要であろう。
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